מתי תאונת דרכים מוכרת כתאונת עבודה?: המדריך המלא להכרה ופיצויים של נפגעים

עו״ד בנו גליקמן

תאונת דרכים בדרך לעבודה או במהלכה: המדריך המלא להכרה ופיצויים של נפגעים

הכביש הוא מקום העבודה הגדול ביותר בישראל. עבור חלקנו הוא רק הדרך למשרד, אבל עבור אחרים – נהגי משאיות, שליחים, סוכני מכירות ונהגי מוניות – הוא “המשרד” עצמו. הסטטיסטיקה לא משקרת: הסיכוי להיפגע בתאונה בדרכים גבוה משמעותית מכל סיכון אחר בעבודה.

כשתאונה כזו מתרחשת, עולה השאלה הקריטית: מתי תאונת דרכים מוכרת כתאונת עבודה? התשובה לשאלה הזו שווה הרבה מאוד כסף. הכרה כפולה (גם כתאונת דרכים וגם כתאונת עבודה) פותחת בפני הנפגע שני צינורות פיצוי נפרדים שמשלימים זה את זה, ומבטיחה מעטפת ביטחון כלכלית ורפואית מקסימלית לאורך כל חיי הנפגע בין היתר כי תמיד ניתן להגיש תביעה להחמרת מצב לביטוח לאומי.

תרחיש א’: הדרך לעבודה (Commuting)

זהו התרחיש הקלאסי שנוגע לרוב השכירים והעצמאיים במשק. החוק קובע כי תאונה שאירעה בדרך הישירה מהמעון (הבית) לעבודה, או מהעבודה בחזרה למעון, היא תאונת עבודה לכל דבר ועניין.

כמובן שפגיעה תוך כדי נסיעה לפגישה, בדרך אליה ובחזרה ממנה מהווה גם כן תאונת עבודה וגם תאונת דרכים.

  • התנאי: הדרך חייבת להיות “הדרך המקובלת”.
  • החריג המותר (סטייה לילדים): החוק מבין את החיים המודרניים. אם סטיתם מהדרך כדי להוריד או לאסוף את הילד מהגן/בית הספר, או כדי להתפלל תפילת בוקר בציבור – הסטייה הזו מותרת והתאונה עדיין תוכר כתאונת עבודה.
  • התחבורה הציבורית: הכלל חל גם על מי שנוסע באוטובוס, ברכבת, או אפילו צועד ברגל לתחנה. נפילה בירידה מהאוטובוס או ברכבת בדרך למשרד היא תאונת עבודה וגם תאונת דרכים.
  • במקרים של פגישות מחוץ למשרד: צריך יהיה להוכיח ביומן, התכתבויות, עדויות שאכן הפגיעה ארעה בדרך / חזרה מהפגישה.

תרחיש ב’: “המשרד על גלגלים” (נהגים מקצועיים ושליחים)

עבור אוכלוסיות עובדים שלמות, כל שהייה על הכביש היא עבודה נטו. כאן אין שאלה של “דרך לעבודה”, אלא העבודה עצמה:

  1. נהגי משאיות והיסעים: נהג משאית שנפגע בתאונה בכביש 6, או נהג אוטובוס שנפגע מרכב חולף – הם נפגעי עבודה באופן אוטומטי.
  2. שליחים (Wolt, תן ביס ומשלוחים פרטיים): זוהי הקבוצה הפגיעה ביותר. שליח על קטנוע או אופניים חשמליים שנפגע מרכב, מהחלקה על כביש רטוב או מפתיחת דלת פתאומית – זכאי להכרה מלאה. גם אם השליח הוא “פרילאנסר” (עצמאי), הוא מבוטח בביטוח לאומי כנפגע עבודה וגם בביטוח החובה של כלי הרכב.
  3. סוכני שטח וטכנאים: טכנאי שירות שנוסע מלקוח ללקוח, או סוכן מכירות בדרכים – כל תאונה בטווח שבין הלקוחות נחשבת תאונה תוך כדי עבודה.
  4. נהגי מוניות: גם כשהמונית ריקה מנוסעים, אם הנהג בדרך לקריאה או מסייר בחיפוש נוסע – הוא בעבודה.

מדוע “המסלול הכפול” קריטי לכיס שלכם?

ההכרה בתאונה כ”גם וגם” (תאונת דרכים + עבודה) היא המצב המשפטי הטוב ביותר לנפגע, כי היא מאפשרת למצות זכויות משני גופים שונים:

  1. המוסד לביטוח לאומי (המשלם הראשון):
    • דמי פגיעה: תשלום של 75% מהשכר עבור ימי ההיעדרות הראשונים (עד 91 יום).
    • שיקום וטיפול: כיסוי מלא של הוצאות רפואיות, תרופות, פיזיותרפיה ושיקום מקצועי (הסבה) אם אינכם יכולים לחזור לנהוג.
    • קצבת נכות: תשלום חודשי קבוע לכל החיים אם נותרה נכות משמעותית של 20% ומעלה.
  2. חברת הביטוח של הרכב (ביטוח חובה – הפלת”ד):
    • החברה משלימה את הפיצוי מעבר למה ששילם ביטוח לאומי.
    • היא משלמת על “כאב וסבל” (ראש נזק שביטוח לאומי לא משלם עליו).
    • כיסוי הפסדי שכר עתידיים מלאים.

חשוב להבין: אי אפשר לקבל פיצוי כפול על אותו נזק (יש קיזוז), אבל השילוב מבטיח שתקבלו את הסכום הגבוה ביותר האפשרי, ואת המעטפת השיקומית הטובה ביותר.

המוקשים: מתי התאונה לא תוכר כתאונת עבודה?

ישנם מצבים בהם “ניתק הקשר” בין העבודה לתאונה, ואז תהיו זכאים לפיצוי רק מחברת הביטוח (תאונת דרכים רגילה) ולא מביטוח לאומי:

  • סטייה של ממש: אם בדרך חזרה מהעבודה נסעתם לקניון לקניות, לחדר כושר או לבקר חברים – הסטייה קוטעת את רצף הנסיעה שקשור לעבודה.
  • הפסקה משמעותית: עצרתם בדרך למסעדה לשעתיים? ייתכן שהרצף נותק אלא אם מדובר בפגישת עבודה.
  • רכב חברה בסופ”ש: נסיעה ברכב ליסינג/חברה לטיול בשבת אינה תאונת עבודה, אלא אם הוכח שהיא לצרכי המעסיק והעבודה.

רשימת פעולות חובה (“צ’ק ליסט”) לנהג שנפגע

כדי לא לאבד את הזכאות הכפולה, עליכם לפעול במדויק:

  1. בזירה: החליפו פרטים, צלמו את הרכבים, וקחו פרטי עדים.
  2. בטיפול הרפואי (קריטי!): כשאתם מגיעים למיון או לקופת חולים, הדגישו בפני הרופא: “התאונה קרתה בדרך לעבודה” או “הייתי במהלך משלוח/נסיעה ללקוח”. ודאו שזה נכתב בסיכום הרפואי. מסמך שכתוב בו רק “תאונת דרכים” יקשה עליכם בביטוח לאומי להוכיח כי מדובר גם בתאונת עבודה.
  3. דיווח משטרה: גשו למשטרה והוציאו “אישור משטרה”. ודאו שגם שם נרשם שהייתם בדרך לעבודה/בעבודה.
  4. טפסים: החתימו את המעסיק על טופס ב.ל. 250 (בקשה לטיפול רפואי לנפגע עבודה) וגם על ב.ל. 211 (עמודים 6-7 בטופס).

משרד עורכי דין בנו גליקמן – המומחים שלכם להכרה במסלול הכפול

משרדנו מתמחה בצומת שבין נפגעי תאונות עבודה לנפגעי תאונות דרכים. אנו יודעים כיצד להוכיח לביטוח הלאומי שהסטייה מהדרך הייתה מוצדקת, כיצד לחשב את הפסדי השכר של שליח עצמאי או נהג משאית, וכיצד לנהל את התביעה הכפולה מול חברות הביטוח כדי למקסם את הפיצוי. נפגעתם על הכביש? אל תוותרו על זכויותיכם מול ביטוח לאומי וחברות הביטוח. פנו אלינו לייעוץ ראשוני ללא התחייבות.

 

שאלות ותשובות: תאונות דרכים ועבודה (FAQ)

  1. אני שליח של וולט/תן ביס (עצמאי). האם מגיע לי ביטוח לאומי? כן, חד משמעית. גם אם אתה עובד כפרילאנסר (עצמאי) ומוציא חשבוניות, אתה מבוטח בביטוח לאומי כנפגע עבודה, בתנאי שנרשמת ושילמת מקדמות כחוק. תאונה עם הקטנוע בדרך ללקוח מזכה אותך בכל הזכויות.
  2. עצרתי לקנות קפה ומאפה בדרך למשרד וקרתה תאונה ביציאה מהחניה. האם זה תופס? לרוב כן. הפסיקה מכירה ב”עצירות סבירות” וקצרות שנועדו לצרכים בסיסיים (תפילה, אוכל, דלק) כחלק מהדרך לעבודה, כל עוד לא הייתה סטייה משמעותית מהמסלול.
    הכל יהיה תלוי הוכחה!
  3. נפגעתי כהולך רגל בדרך לתחנת האוטובוס לעבודה. האם זה נחשב? כן. “הדרך לעבודה” מתחילה ברגע שיצאתם מפתח דלת ביתכם (החיצונית). ההליכה לתחנה, ההמתנה בתחנה, והנסיעה עצמה – כולן מכוסות. אם לא נפגעת מרכב אז הארוע לא יחשב כתאונת דרכים.
  4. האם תאונת “פגע וברח” בדרך לעבודה מזכה בפיצוי? כן. במקרה כזה תובעים את ביטוח לאומי (כרגיל) ואת “קרנית” (קרן ממשלתית שמחליפה את חברת הביטוח במקרים של רכב לא ידוע או היעדר ביטוח או פגע וברח). הזכויות שלכם לא נפגעות.
  5. מה קורה אם נסעתי ברכב של העבודה לסידורים פרטיים? אם הנסיעה הייתה פרטית לחלוטין (למשל לקולנוע בערב), זו אינה תאונת עבודה, גם אם הרכב שייך למעסיק. זו תהיה תאונת דרכים רגילה (פיצוי מחברת הביטוח בלבד).
  6. נהג משאית שנפגע בזמן מנוחה בחניון בצד הדרך. זה נחשב? כן. עבור נהגים מקצועיים, הפסקות התרעננות ומנוחה הן חלק מחובות התפקיד ומהחוק. פגיעה בזמן מנוחה כזו (למשל מרכב אחר שנכנס בחניון) מוכרת כתאונת עבודה.
  7. האם דמי הפגיעה כוללים שעות נוספות? כן. ביטוח לאומי מחשב את הפיצוי לפי השכר ברוטו שממנו הופרשו דמי ביטוח ב-3 החודשים שלפני התאונה. זה כולל שעות נוספות, בונוסים קבועים ותוספות שכר אחרות.
  8. איזה טפסים צריך להגיש? לביטוח לאומי: ב.ל. 250 (לחתימת מעסיק/קופה), ו-ב.ל. 211 (תביעה לדמי פגיעה). במקביל, יש לפתוח תביעה מול חברת הביטוח של הרכב (חובה) באמצעות עורך הדין מומחה לתאונות עבודה ותאונת דרכים.
  9. האם אני יכול לתבוע לבד בלי עורך דין? אפשר, אבל לא מומלץ. בתיקים של “גם וגם” יש מורכבות של קיזוזים בין ביטוח לאומי לחברת הביטוח והאסטרטגיה קריטית ביותר. התנהלות לא נכונה עלולה לגרום לכם להפסיד כסף רב או לגרום לכך שאחד הגופים ידחה את התביעה בגלל הצהרה לא נכונה בגוף השני.
  10. מה קורה אם אני לא יכול לחזור לנהוג (טראומה/פגיעה פיזית)? במצב כזה, מעבר לפיצוי הכספי, ביטוח לאומי יממן לכם “שיקום מקצועי” מלא: אבחון תעסוקתי, מימון לימודים לתואר או תעודה, ודמי מחיה בתקופת הלימודים, כדי שתוכלו לרכוש מקצוע חדש. בנוסף תוכלו לתבוע את ביטוח אובדן כושר העבודה שלכם.

עורך דין נזקי גוף - בנו גליקמן | מומחה בתביעות פיצויים

עו”ד ונוטריון בנו גליקמן

כמה מילים עלי – עם ניסיון של למעלה מ-19 שנים (4/2006) בניהול וליווי נפגעים בבתי המשפט, מול חברות הביטוח וכמובן בביטוח הלאומי. המומחיות שלי היא “נזקי גוף” – תאונות עבודה, תאונות דרכים, רשלנות רפואית ופציעות למיניהן. הנסיון האדיר שצברתי בייצוג חברות ביטוח, אלפי התביעה שליוויתי וניהלתי בחיי, מאפשרים לי ולצוות משרדי מבט רחב יותר והבנה עמוקה יותר של התהליך המורכב והסבוך, הכל כדי להבטיח שתקבלו את היחס האישי והפיצוי המקסימאלי שמגיע לכם ולבני משפחותיכם.
אל תתמודדו לבד – דברו איתי עוד היום, הימנעו מראש מטעויות מיותרות ונתחיל מיד לקדם את התביעות שלכם!

 

תרצו לחזור למשהו ספציפי בדף?

תוכן עניינים

צרו קשר:

המומחיות שלנו -
השגת הפיצוי המקסימלי בשבילך

שיחה עם נציג

×

שיחת ווטסאפ

דילוג לתוכן +972776670583