לצערנו, מספר
הנפגעים בתאונות דרכים איננו מצוי במגמת ירידה. ריבוי כלי רכב על הכביש, נסיעות בלתי זהירות ולחץ אשר מזמנים לנו החיים, מביאים לגידול במספר הנפגעים. פגיעות גוף קלות וקשות, נכויות ונזקים נפשיים מחייבים טיפול ממושך לאורך זמן. טיפול זה כרוך בהוצאות לא מעטות של כסף וזמן יקר, צורך בשימוש בעזרים רפואיים ועוד.
מהי תאונת “פגע וברח”?
סעיף 64 א’ לפקודת התעבורה, שנמצא תחת הכותרת “הפקרה לאחר פגיעה”, מפרט מהי עבירת ההפקרה. על פי סעיף זה, נהג אשר היה מעורב בתאונה בה נפגע אדם והיה עליו לדעת כי אדם נפגע או היה עלול להיפגע כתוצאה מהתאונה וחרף כך הוא לא עצר במקום התאונה (או קרוב לשם) בכדי להזעיק עזרה ולעמוד על תוצאות התאונה – דינו מאסר שלוש שנים.
במידה ואותו נהג נמלט מזירת התאונה במודע ומבלי שהזעיק את כוחות ההצלה, דינו הוא עד 7 שנות מאסר בפועל ואם גרם במעשיו לנפגע לחבלה חמורה או הביא למותו, דינו הוא עד 14 שנות מאסר בפועל. ענישה בגין הפקרה לאחר פגיעה עלולה להיות חמורה יותר כאשר מצטרפות לעבירה זו עבירות נוספות כגון נהיגה בזמן פסילה, נהיגה בשכרות, נהיגה ללא ביטוח בתוקף, מהירות מופרזת ועוד.
עבירת ההפקרה לאחר פגיעה נחשבת לאחת מן העבירות החמורות ביותר, המצויות בפקודת התעבורה.
מהן חובות הנהג הפוגע?
נהג אשר פגע, או חושש כי פגע באדם, מחויב לפי החוק;
לעצור מיד במקום התאונה ולהזעיק עזרה מהר ככל שניתן.
להמתין ליד הנפגע עד להגעתם של גופי ההצלה ולשתף פעולה עימם.
להגיש לנפגע עזרה ראשונה בהתאם ליכולות ולידע שלו.
לנסות למנוע מהנפגע כל נזק נוסף העלול להתרחש בסביבת הפגיעה – דהיינו להימנע מהרמתו והזזת הראש.
תאונת “פגע וברח” – מה צריך לדעת?
אנו יכולים למצוא את עצמנו בסיטואציה בה נפגענו בתאונת “פגע וברח” .
תביעת פיצויים מהנהג הפוגע הינה בעייתית שכן לעיתים לאור בריחתו מהמקום אין בידינו את פרטי הרכב הפוגע ופרטיו האישיים של הנהג, לרבות פרטי פוליסת ביטוח החובה שלו.
בשל הבעייתיות באיתור פרטי הנהג הפוגע בתאונת דרכים והקושי בהגשת תביעת פיצויים לנפגעי תאונות דרכים הקימה המדינה את קרנית – תאגיד ציבורי המצוי בבעלותה המלאה. קרנית הינו למעשה גוף בניהול ממשלתי האחראי בין השאר על מתן פיצוי לנפגעי תאונות “פגע וברח”. מימון הפיצוי מתבצע דרך ביטוחי החובה של כלל חברות הביטוח בהשתתפות המדינה.
לא להתבלבל – “קרנית” פועלת ככל חברת ביטוח וכך צריך להתייחס אליה
חבותה של קרנית לפצות את הנפגע קבועה בסעיף 12 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
בעת תאונת “פגע וברח” – יש להשתדל לרשום את פרטי הרכב הפוגע (במידה וניתן), לנסות לזכור פרטים מזהים, לקבל את פרטי העדים לתאונה. לא להתפנות ממקום התאונה אלא רק באמצעות אמבולנס לבית החולים הקרוב ולציין שההגעה הנה בעקבות תאונת “פגע וברח”. אם ניתן, רצוי לצלם את התאונה בסמוך להתרחשותה. לבסוף, יש לגשת למשטרה.
חשוב לדעת ולהבין כי התביעה מול קרנית אינה מוחלטת אלא על הנפגע להוכיח שפעל “בשקידה ראויה” כדי לאתר את הנהג/הרכב הפוגע.
חשוב שתדעו
תאונות “פגע וברח” ותביעות נגד “קרנית” אינן מתחילות ומסתיימות בפגיעה של רכב שנמלט ממקום התאונה – אלו יכולות גם להתרחש כאשר רכב צפר לידכם/סנוור אתכם ונבהלתם ובעקבות הבהלה נפגעתם – גם אירוע שכזה מזכה בתביעה ופניה לקרנית כיוון שאינכם יודעים ויכולים לזהות את פרטי הרכב.
נקודות למחשבה
מה כדאי לדעת
כאשר מגישים תביעות ביטוח בגין נזקי גוף שנגרמו עקב תאונת “פגע וברח”?
מה אפשר לדרוש? ימי אשפוז, טיפולים רפואיים, נזק מתמשך, אובדן ימי עבודה?
אובדן כושר עבודה? שימוש בעזרים רפואיים? מה עוד?
מה קורה במקרה של מוות? נכות לצמיתות?
כיצד מגישים את תביעת הפיצויים לקרנית?
המלצתנו שלא תעשו זאת לבד כי תביעות מול קרנית הן סבוכות ולמרבה הצער על הנפגע מוטלות חובות לא מבוטלות שאם לא ישלים אותן לא יזכה בפיצוי. מעוניינים לדעת יותר ולברר את זכויותיכם – אתם מוזמנים לפנות למשרדנו להמשך ייעוץ.